Alunan zikir indah

Di Bawah SATU cahaya..



WHICH STARTED HERE!!~~LETS SEE!!~~

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah S.W.T, Tuhan sekalian alam.
Just Play it!

Andaiku pergi

KeredhaanMu..|||
Damba KasihMu|||

Setiap detik nafasku, sentiasa bersamamu, wahai bidadaraku,
suami yang ku kasihi.Ku mencintaimu kerana kamu
melabuhkan cintamu pada-Nya.

Forum perdana hal ehwal Islam!! 27/06/2009




Tajuk:Kasihmu ibu asas kebahagiaan

Kata ustazah Syarifah Noorhayati, bilamana seseorang besedia untuk berkahwin, dia sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami, isteri dan seterusnya ibu bapa.
Mereka sudah sanggup untuk tranformkan diri mereka daripada hidup membujang kepada kehidupan yang dinamakan alam rumah tangga. Bagaimana persediaan kita semua?? masing-masing ada keinginan untuk berkahwin. Tetapi, sejauh mana mereka besedia untuk memikul tanggungjawab??

Maka, kita sebagai ibu bapa seharusnya sentiasa mendoakan kebahagiaan rumah tangga terutamanya anak-anak. Antara doa yang dimakbulkan Allah S.W.T adalah:-
a) Doa orang musafir
b) Doa Al-Mazlum(org yang dizalimi)
c) Doa Al-Walidu(doa kedua ibu bapa)

Oleh itu, jangan sesekali mengucapkan perkataan yang tidak baik kepada anak-anak.

Yang ke-2. Ibu bapa seharusnya menunjukkan contoh teladan yang baik dihadapan anak-anak.
Kita boleh lihat banyak remaja pada hari ini rosak akhlak. Kerana apa?
Kerana, mereka yang ingin berkahwin tidak pernah memperbetulkan akhlak mereka terlebih dahulu sebelum berkahwin. Dan sy sangat bersetuju dengan ustaz yang mengatakan " anak-anak dilahirkan fitrah, ibu bapalah yang mencorakkan anak-anak tersebut samada Nasrani, Yahudi ataupun Islam", memetik ayat daripada Al-Quran.


Ibu bapa juga haruslah menggunakan pendekatan yang bagus dalam mendidik anak-anak. Contoh diberikan oleh Ustaz, sy xingat nama 2 org ustaz lagi sbb exited jumpa ustazah Noorhayati.heh!


Kata Ustaz tu, ayah letak gelas kat tngah2. Anak balik x nmpk gelas n terlnggar. Ayah boleh cakap kat anak.Apa xtengok? Buta ke? Then giliran anak duk kat tmpat ayah. Ayah pulak yg tersepak gelas, Ayah boleh cakap."Apa, letak gelas kat tngah2!Xreti nk duduk kat tepi sikit ker? So, apa perasaan anak pada waktu itu. Jangan sesekali melayan anak seperti itu. Anak walau diam, ada juga perasaan marah kat dalam. So, ayah mesti tau kedududkannya. Even dia ayah, tp sekali-sekala tunjukkan rasa maaf kepada anak-anak.InsyaAllah anak-anak akan rasa hormat kpd ayahnya.


Dan kita sebagai anak-anak, Akulah tu! Kenalah selalu menghormati mak ayah. jenguk-jenguk mak ayah kat kampung1 Sampai tang ni, terasa cam kena jer kat atas kepala nim ha!
Dah liat sngat nk balik kg! Alasan xcukup duit, xtau nk bg apa kat mak ayah. hehe..
Betul jugak apa yag dikata tu.. Dah mmg realiti mcmtu.. Kang dah terkena atas batang idung sndiri!Adush. Lpas nim. kena cari keje kat kg la...Boleh jenguk mak selalu.huuuu.Tp...Ade tp lagi tu..!


Kita sebagai anak-anak juga haruslah Berdoa mak ayah, mintak ampun selalu, tunaikan amanah serta hubungkan silaturahim sesama org2 yg pernah ade kaitan ngan mak ayah. Jgn mak ayah dah xder, xderlah muka kita kat kg tuh! kang kes naye gak tu..Dah jadi cam kacang lupakan kulit. Araplah aku x jdi camtuh!
Ada lak, mak ayah kena tepon mintakl duit ngan anak-anak.Tu dikira okay lagi..Ade yg lagi teruk!Mak tepon, buleh lak dia tnya, mak ade RM 10? Haa.? janganlah jadi anak yg camtu.. Berdosa besar seorang anak membiarkan mak ayah hidup dalam papa kedana dan kemiskinan.


Itulah antara2 antara yg dapat aku tuliskan!This is very important utk org yg akan mndirikan rumahtangga dan yg still ade mak ayah.Hargailah mereka selagi ade hayat.

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

3 comments:

AniZa said...

SERONOK BACA ENTRY NIE... SGGH BERMANAFAAT SKALI ISI KANDUNGANNYA... ADA GAK YG KENA KT BTG IDUNG SYA... HEE3...

Anonymous said...

jom! balik kerja di kampunglaa....

hmmmm......

@Naim

Seteguh_Karang said...

Samada terkena batang idung sndiri atau x, tp itulah realitinya. Nak balik keje kat kg? Hurmm. Xleh main redah jerr. Kna gak tngok keadaan semasa..