Alunan zikir indah

Di Bawah SATU cahaya..



WHICH STARTED HERE!!~~LETS SEE!!~~

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah S.W.T, Tuhan sekalian alam.
Just Play it!

Andaiku pergi

KeredhaanMu..|||
Damba KasihMu|||

Setiap detik nafasku, sentiasa bersamamu, wahai bidadaraku,
suami yang ku kasihi.Ku mencintaimu kerana kamu
melabuhkan cintamu pada-Nya.

uhuuu....

Kenapalah cikgu2 disini anggap aku ni mcm tahu semuanya.. Kenapa mereka boleh serahkan bulat2 kerja diorg pada aku...uhuu..

Ni lah faedahnya bila tempat aku di pejabat. Aku xkisah kalau diorg memerlukan pertolongan aku.. Cuma, kalau nk mintak tolong tu.. biarlah yg berpatutan..Ada ke patut takwim cikgu2 sekolah pk2 bolh suruh aku yg wat. Penin kpala aku.. Datang2 je, aku yg xtahu menahu terang lbh kurang , bg laptop terus blah...

Macmtu ke kerja cikgu.. Semudah makan ABC...uhuuuu...Bukan aku nk mngata, cuma yelah. Sekadar meluahkan isi hati...mb ini cubaan tuk aku.. Aku bukan baik sngt, mcmyg dikata oleh kerani tu. Cuma, selagi aku boleh tolong, aku tolong..

Harap2 buka sekolah nanti tmpatku di makmal. Biarpun xdapat online, atleast hidup aku lbh happy. Hurm, happy ke? InsyaAllah! Biarlah tahun baru aku dipenuhi kegembiraan.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Khas buat sony Ericson(Nur Falah-k660i)

Tak mungkin kerana sayang

Setiba di persimpangan,
Langkah kita tak lagi sehaluan
Bermula di saat itu
Tidak senada irama dan lagu

Begitu hidup ini
Tiada yang abadi
Yang patah tumbuh
Yang hilang berganti

Kau telah jauh, jauh dariku
Tiada ruang di hati buatmu
Namun harusku akui
Ada ketika di minda kau menjelma kembali

Sekali segala ada
Ada rindu yang datang tiba2
Tak mungkin kerana sayang
Cuma terganggu oleh perasaan

Begitu hidup ini
Tiada yang abadi
Yang patah tumbuh
Yang hilang berganti
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Pesan Tokku-HIdup mesti diteruskan!

Versi aku dan cikgu We
Fikir itulah pelita... bagi hati..
yang mendapat kita ingat akan mati.
Ingat-ingat serta fikir sehari-hari
Dalam kubur kita hidup seorang diri

Kita hidup kita dapat harta jenuh
Itu akhir tinggal masuk dalam tanah
Ghalib itu akan nafsu dengan hawa
Dari masa tubuh muda hingga tua

Dari petang menanti pula akan pagi
Lama-lama hingga sampai tiada gigi
Rumah besar. Kampong luas, ada ia .
Itu akhir, tinggal masuk dalam tanah.


Hei sekalian anak aku sekarang,
*Tetapkanlah, ingatlah Allahlah Tuhan,
*Muhammad pesuruh Allah.
Sungguh-sungguh jangan tinggalkan sembahyang,
5 waktu sehari semalam,
*Apalagi zakat dan juga puasa,
*Buat olehmu mengikut masa,
*Dimudahkan rezeki, pergi haji,
*Ke Baitullah, Rumah Allah,
*Akan senang di dunia dan akhirat.

Pesanan: Yg btul adalah yg tanpa *
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Aku ditimpa musibah lagi........

3 hb-Khamis-Di Stesen bus. Sesampainya aku di stesen bus, aku tinggalkan barang2 kpd 2 adikku(Faizal dan Kamarol)..kerana baran2 itu agak brat utk dibawa.Betullah kata org, sesuatu kjadian itu tak pernah terduga dek akal. Lalu ku berjalan keseorangan menuju ke kedai . Hajat dihati ingin mmbeli sedikit makanan untuk adik2 di rumah.

Aku ingin balik secepat yang mungkin ke rumah. Tp, sesampainya di stesen bus, Kamarol dan Faizal memberitahu aku bahawa telefon kesayangan aku telah diberikan kpd budak nakal. Apalagi, aku rasa lemah segala sendi....Xdapat ditahan lagi...airmata ini....

Aku dibawa oleh seorg pemuda yg agak baik hati berjumpa dgn polis di stesen bus. Dan mereka menasihatkan aku supaya membuat laporan polis. Dalam kebuntuan, aku terpaksa menerima pelawaan prebet sapu untuk ke balai polis.. Walaupun balai polis itu dekat. tetapi waktu agak tidak mengizinkan..

Aku membawa semua adik-adik ke balai polis untuk membuat laporan. Mereka menjadi saksi dengan kejadian itu kerana aku tidak ada ditempat kejadian. Setelah membuat laporan polis bertanya aku macmmn nk pulang ke rumah. Aku memberitahu ingin pulang dengan prebet sapu. Tp, polis menasihatkan aku supaya jangan menggunakan khidmat prebet sapu..Lalu, aku menyuruh pakcik itu pulang dahulu..Dan terus menjelaskan bayaran. Bayaran dari stesen bus ke balai polis adalah sbnyak RM15.00. Sangat melampau.Aku meminjam telefon inspektor yang berada di bahagian jenayah untuk memberitahu emak di rumah bahawa aku berada di balai polis.

Semasa berada di bahagian jenayah, polis di bahagian report meneelefon memberitahu bahawa suspek telahpun ditangkap.Tp, malang seekali yg ada titangannya hanyalah sarung telefon.Telefonku telah pun dijual dgn harga 2 ratus..Budak jahat! Mungkin telefon yang ku tatang2 selama ini tidak dapat kujumpa lagi..Tp, aku masih menaruh harapan.

Azan maghrib sudah pun kedengaran!Tp, aku masih buntu memikirkan bagaimana aku ingin pulang ke rumah. Dalam berkira-kira ingin mencari telefon awam di kawsan sekitar, tba-tiba muncul pak sedare aku..Apa yg dibuat dibalai polis? Rupanya mak aku dah suruh awal2 pok mie mengambilku...Nasib baik. Ada jalan untuk pulang.

Sekarang aku kehilangan lagi....buat ms sekarang,biarlah aku menyepi dahulu..Sementara aku membeli nombor telefon yg baru...KAlau kalian ingin menghubungi aku, Guna saja no telefon rumahku.096156849. Atau telefon sekolah:098481894..

Andai kalian tidak dapat menghubungi aku, bukanlah aku sombong. Sengaja menutup telefon.Tp, itulah musibah yg menimpaku....Hanya Allah tempatku mengadu nasib!
Aku sangat sedih dgn kejadian yang menimpa. Abg aku kata mungkin ada dosa yang aku lakukan..Dan mu ngkin juga ini adalah ujian utkku..bertaubat dan beristigfar. Muhasabahlah diri..Makcik aku plak kata, mungkin telefon itu bukan ditakdirkan menjadi milikku..Dan mungkin juga bukan rezekiku...Hakikatnya yang hilang payah untuk kujumpa lagi. Sekalipun yang patah tumbuh, yang hilang berganti, Tetapi yg berganti tetap tak sama dgn yang telah hilang.

Aku harus bersabar dan tabah dgn ujian ini..biarpun sesekali ada juga rasa sedih yang mendatang.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Setiap yg berlaku, ada hikmahnya...

Hurm, agak lama aku meninggalkan dunia blog ni…maklum, jarang skali aku dapat online.

Minggu lpas aku pergi kursus induksi di Bukit kor selama seminggu…Dalam seminggu tu , banyak yang aku pelajari.. Dan banyak yang aku temui.. Aku pergi dengan KAk BA..(hehee, nm yg cukup sinonim dgn softlakes). Dalam berhujan dan kepayahan aku nampak hikmahnya..Dan , aku telah temui dgn org 2 yg x ku duga sama sekali.Ermm, panjang jugak jodoh aku dgn diorang2 ni..
Pertama, sekali lagi aku temui Qistina…kedua, Faizal Azmi. Kedua-duanya kawan lama UMS-KAl. Apapun, aku gembira dapat bertemu dgn kwn2 UMS-KAL.

Kedua, semasa sy masuk ke dalam hostel, tba2 ada seorg budak menegur. “Akak! Akak knal x Azura ILyani???” Mindaku cpat menangkap nama itu.. Satu nama yang mengingatkan zaman kecilku…. Adik dia, Dilla yg menegurku…Rupanya adik dia masih mengingat kwn kakaknya yang agak comot di zaman kecilnya…

Setiap perpisahan , akan ada pertemuannya..Itulah lumrah dalam kehidupan. Allah ciptakan setiap sesuatu berpasang-pasangan..

Setelah seminggu di Bukit Khor, Aku pulang ke rumah. dgn Dilla dan family dia.. Huuuu. Dapat juga berkenalan dgn keluarganya..Bas menjadi pengangkutan utamaku…huhuuuu..Sabarlah…Bersusah dahulu, bersenang2 kemudian..Mcm tulah. Adat org yang sederhana(klo kate kurang berada, xboleh, tu yg gna perkataan sederhana)….hurmm.

Malam td lak, aku ajak adik2 p rmh sewa kat Merchang. Mak aku lah. xberani nk biarkan aku sorang2 kat rmh tu..So, mak bglah 2 bodyguard tuk aku…heheee, Kesian adik2 tu....Entah ape yg diorg wat kat umah sewa tu.. Atleast aku xkeseorngan. Dan harap2 dimurahkan rezekiku . Amin.

Catatan:30 Nov 2009
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Buat kamu....

Kamu..Saya disini alhamdulillah! Sihat walafiat. Cuma, kdg2 ada juga rasa gundah dihati ini,saat terkadang ada ujian yg melanda...Tp,Bila mengenangkan diri ini harus kuat,sy dapat kurangkan sedikit rasa gundah ini..

Sy berada disekolah..Tidak dapat untuk muncul secara online,kerana buat masa ini, sekolah belum memasang streamyx. Kalau ade apa2 berita, kamu jgn lupa bgtau sy yerr.

Sy tahu kamu disana selalu kuat..Walaupun,tanpa ada jasad sy disana....Kerana,
sy tahu apabila Allah tidak palingkan hati kamu pada yang lain,
sy selalu dihati kamu..Semangat saya selalu ada bersama kamu...Seperti mana
semangat kamu yang selalu ada dalam diri sy.

Kamu, walau apapun yang melanda,biarlah Allah sentiasa dihati kamu...Kerana Allahlah, kamu dan sy dipertemukan..Apapun,sy harap sy selalu ada di hati kamu dan disetiap selesai solatmu..Ingatlah sy didalam doamu...

Kamu,
Cukuplah disini coretan buat kamu....Ada perkara yang perlu sy selesaikan.Sy harap kamu sentiasa sihat disamping teman2 kamu. Sy akan harungi kehidupan ini dengan sabar dan tabah.Kamu selalulah doakan sy disini..supaya sentiasa dalam limpah dan kurnia dr-Nya...InsyaAllah!

Ikhlas,
Saya..
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Malam terakhir bersma student

Hurmm..Just letak gmbr jelah.

Student trngah berbincang...huhuu.


Pelajar perempuan


Zulfadli...First n last jumpa ngan dia..


Alang-alang.Habis je class, terus jumpa ngan cikgu keta...hehee..Nilah cikgu sy...
Akhirnya, P menjadi milikku...Alhamdulillah!


Aduiii.Perut ni asyik berbunyik jerr.. Lapar..Jom p mkn.


Heheeh..gmbr selingan.Adik , kakak n sepupu...


Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Fikirkan Boleh

Jika kau fikirkan kau boleh
Kau hampir boleh melakukan
Jika kau fikirkan ragu-ragu
Usahamu tidak menentu

Jika kau fikirkan kekalahan
Kau hampiri kegagalan
Jika kau fikirkan kemenangan
Kau hampiri kejayaan

Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Kau fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh

Percaya apa kau lakukan
Tabah apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Engkau boleh!!!
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

POKOKNYA, KEMBALI PADA ALLAH

Hidup ini umpama sebuah pentas lakonan...Pelbagai watak dan perwatakan. Penuh dengan persoalan dan pertanyaan. Mengapa,apa, bila, bagaimana, siapa??? Setiap pergerakan kita ada ketikanya duka dan gembira..Perjalanan yang panjang memerlukan ketabahan dan kesabaran dalam mencapai klimaks kepada sebuah penghidupan.Memetik kata yg diambil dr blog seorang kwn, Jadilah seperti batu. Apabila dilontarkan ke dinding, ia akan melantun kembali....Jgn jadi seperti jeli, Apabila dilontarkan terus menusuk kedalam. Sangat mendalam erti disebalik kata itu....

Batu..Adalah sesuatu yang keras...Biar apa pun yang dilaluinya, tapi dia masih tetap seketul batu....Walaupun terkadang lekuknya dek hujan yang menimpa...Tp, xbermakna dia akan terus lemah...Teguhnya pada pendirian. Tahannya pada cabaran. Dan, akurnya pada istiqomah...Lihatlah, air hujan yang menimpanya...secara berterusan membuatkan dia akur... Pasrah pada takdirnya...Tp, dia tidak lemah. Dia masih seketul batu....Yg kuat dan tegar dalam menempuh setiap halangan demi halangan.

Dan, itulah juga batu yang berada nun jauh di dasar lautan..Iaitu karang(marjan). Biarlah kita menjadi sepertinya..Kuat! Demi menjadi sumber perlindungan kepada invertebrata yang lain. Dan batu bukan sebarang batu...Yang bukan mudah didapati melainkan hanya di air masin..Satu-satunya...walaupun kejap dgn pendirian, tapi masih boleh menerima hentaman.


Jeli...bentuk fizikalnya, walaupun kenyal ia sangatlah lembik..Sekali terlontar terus pecah berderai...Begitulah ibaratnya kita yang terlalu mudah jatuh. Hanya kerana satu kegagalan. Jeli...adalah satu bahan yg begitu lemah dalam menerima hentaman walaupun sekecil-kecil hentaman..Jangan jadi seperti Jeli. Apabila disakiti, berbekas selama-lamanya..Meninggalkan parut yang mendalam.

Inginkah kita menjadi seperti jeli....Apabila parut terlalu lama dibiarkan, lalu menjadi satu tompok yang hitam. Seperti sang rembulan..Tersorok di balik Awan...Bagaimana mungkin bumi disinari cahaya...?Bagaimana mungkin boleh menjadi faedah kepada yang lain.?Andai mendung selalu bertandang? Fikirlah dengan sebaik-baiknya..Biarkan matahari menunjukkan diri....
Cerahlah bumi...bila ia menampakkan diri..Kata orang,buang yang keruh ambil yang jernih...

Bermaknanya disini,apabila kita menjadi manusia....
Jadilah manusia yang tahan ujian. Sekali gagal bukan gagal selamanya.......
Dan setiap yang bernama hamba Allah tidak akan terlepas daripada sebarang ujian dan dugaan...
Allah itu maha adil...
Setiap ujian pula pasti ada hikmah di sebaliknya....
Apapun yang berlaku, yang pastinya kembalilah pada Allah.
Kalau kecewa, jangan biarkan diri hanyut oleh kekecewaan.
Kalau gagal, berusahalah sehingga dapat mencapai kejayaan....

Berserahlah pada Allah.

Allahlah segalanya dalam hidup jiwa2 yang bernama hamba....Membuatkan aku tersedar.
Jangan biarkan jiwa ini kosong tanpa ALLAH. Kita tidak pernah bersendiri...kerana kita ada Allah!
ALLAH MAHA BESAR!
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Update Topbraid

Mula2, just buka file ni.. Cari lah topbraid composer core tuh!
File tu.. terletak kat sini...





C:\Documents and Settings\USER\TBC-ME-workspace\.metadata\.plugins\org.eclipse.core.runtime\.settings




Lpas tu....
Tmbh coding yg di highlight tu..



Save, lpas tu refresh. Tutup topbraid. Buka balik topbraid. So, dah ter update. Xrisau lg.. leh wat kerje..
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Pergi beraya rmh HAni..18102009(Ahad)


Janji ngan Darsy kol 12. So, ikut perkiraan, kol 11.30 lehlaa bertolak. HUrmm, hati berdebar2. Hehehh. Mcm biasalah. Klo nk g jln2 mmg mcm tu... Dgn Bismillah aku mulakan langkah.. Alahai, mcm lah jauh sgt. Nk g wangsa maju je pon. Tp, itulah, org ckp mls tu lbh mnguasai diri... Tp, aku kuatkn smngt tuk pergi...klo xsmngt bila lagi aku leh jumpa kwn2 ums-KAl?



Aku tunggu bus punyalah lama, baru nmpk batang idung u..U10 ke Titiwangsa.Dr Titiwangsa aku naik bus u24 ke LRRT wangsa maju . Nilah gmbr2 masa duk lam bas. huhuuu. ni. gmbr klinik kita kat wngsa maju.....tu je yg smpat ambik, separuh.


Gmbr Kolej Tunku Abd Rahman xsempat nk ambik.Hahaaa. Ni, gmbr msa duk lam bus.

Dah klo sorang2 ni..mmg xde keje lain yg leh wat selain mngmbil gmbr..


Ha...korang mesti nk tngok gmbr kami msa beraya kat umah Hani kan? heheee. Nilah dia..antara gmbr2 tu...






Masa balik umah Darsy tu...dpt berita bahawa ade open house kat Taman TAsik Titiwangsa.. Aku gtau DArsy.. xsangka lak Darsy nk p. Then, kami pergi tu.. tngok2 org still ramai. Kami pergi bhgn satey. YA Allah! panjangnya berbaris..



Tngoklah gmbr ni ha...!


KAmi xpergilah sbb nk kna tunggu lma.. So, mkn apa yg sempt lah.. Mkn mi kari ngan laksa penang jerr..Xpelah.. Janji ada jugak tuk kami.....tp, halamak, air? Cpt nya abis airnya....Kami kehausan. Lpas jee mkn laksa penang, kami terus menuju ke keretaaa...Darsy ingt nk ajak p kat Lowyat. Tp, aku fikir, klo p lowyat , mesti lewat dpt balik rmh...So, bila dia lalu ikut msjid JAmek, Aku suh jee dia berhenti kat situ....Xpelah, xsmpai lowyat pon.



Aku terus beli tiket ke Titiwangsa.. Lama gak tunggu bus kat Titiwangsa, baru nmpk u10. So, aku tanpa berlengah terus naik bus u10.
Alaahaii, duit lak xde. terpksa aku berhenti kat boullivard amik duit. So, kna jalan kakilah. Termengah2 aku jln kaki balik rmh. Dalam 6.30 gak lah smpai umah. MAk aiiii, letihnya...MAsih tersa smpai ke hr ni...hehee. Tp,Kira berbaloilah jugak sbb dapat mkn kat dua tmpat. rmh Hani ngan Taman TAsik Titiwangsa....Apapun, itu adalah satu pertemuan yg menggembirakan.



P/s: Terima kasih kak wien sbb sudi bg pinjam camera...
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Doa berkaitan urusan dan hajat

Atasi rsa berdebar







Dimudahkan urusan


Doa mohon keringanan dan kemudahan

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Hakikat sebuah kehidupan

Kematian, kegagalan, kehilangan dan kekalahan. Dan semuanya ini boleh menumpahkan airmata yang tersimpan.Itulah lumrah dalam kehidupan kita....Perlukah kita takut untuk bercakap mengenai mati..? Jawapannya, sudah tentu tidak. Jangan sesekali engkau takut untuk berbicara berkenaan mati kerana Setiap drpd kita pasti akan menemuiNya. Cuma lambat atau cepatnya kita pergi itu semua dalam pengetahuan Allah S.W.T.

Ya Allah,
Ampunkanlah aku atas setiap dosa dan noda..
Diri ini terlalu kerdil, dipandangan-Mu,
Terkadang kealpaan menghimpitku,
Terkadang aku lalai dalam menunaikan ibadat kpd-Mu,
Oh , betapa aku hamba-Mu yg lemah,

Aku tau kematian selalu meghampiriku..
Sebetulnya aku milikMu,
Bila2 saja kau berhak ke atas ku..
Mengambil aku semahu-Mu


Maka, Ya Allah, kupohon padaMu,
Ambillah aku apabila sudah tiba masa dan ketikanya,
Tetapi, Aku ingin kembali kpdMu dalam imanku pdMu,
Aku ingin pulang pd-Mu dengan hatiku padaMu,
Biarlah aku dalam rahmatMu,
Ambillah aku dalam redha-Mu...Tuhan.

Ya Allah,
Jangan kau palingkan htku drMu,
Aku ingin selalu dalam cintaMu,
Labuhkanlah cintaku pdMu,
Ya Rabb, penciptaku..
dan pencipta moyangku.. Adam dan HAwa,
Juga pencipta segenap yg ada di alam ini..
Semuanya dibawah penguasaanMU,
Aku kagum , Ya Allah.

Ya Allah, jauhkanlah aku drpda sifat yg kau murkai,
Dekatkanlah aku dgn sifat yg Engkau redhai.
Dan istiqomahkanlah aku dalam melakukan ibadat pdMu..
Tegarkanlah aku dlm meninggalkan larangan-Mu..
Aku ingin menjadi hamba yg taat padaMU.


YaAllah,
Jadikanlah aku sbg hambaMu yg sentiasa mendahulukan Ad-dinMu dalam apa jua keadaan,
Dan saatnya kematian itu menjelma...
putuslah hubunganku dgn segala yang ada didunia ini....
Maafkan aku atas segalanya.

Tp, mampukah kita menerima kematian insan-insan yang kita sayangi?? Biar apapun, saatnya kematian itu pasti menjelma...

Ingatlah bahawa , Allah lebih menyayangi mereka..Mampukah kita menerima sebuah hakikat kematian? Dan bagaimana harus kita jalani hidup kita tanpa mereka2 yang kita sayangi?Hargailah mereka yang kita sayang sebelum mereka meninggalkan kita..

Tabahkan hatiku dalam menerima setiap ujian dan dugaan dr-Mu,.Biar airmata darah sekalipun yang kluar.Yang pergi tetap pergi...Sesungguhnya panggilan Allah telah tba utk hamba -hamba yg disayanginya. Allah lebih menyayangi mereka dan Allah lebih berhak ke atas setiap milik-Nya. Berdoalah semoga mereka2 yang kita sayangi akan ditempatkan di Syurga Alllah S.W.T.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Cian amat..org tu kena tumbuk.

Sape mamat yg tumbuk tu..? Aissyy.len kali jgnlah sentuh2 org tu...xpsl2 dikata kna tumbuk.
kan dah bengang.huhuuuu.mcmni rupanya tumbuk yerr. Mehlaa kwn2, blajar cara tumbuk org ni..
cara yg sngt bagus tu.. leh selamatkan dri neh.hahahaa. mai pakat ketawa beramai-ramai.




Sabda Rasulullah S.A.W.

“wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu memburukkan kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri” (Hadis riwayat Abu Daud)
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Mslh konvo...




Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Rose Nadia....mai rmh

Semlm adlh saat mnungu khadiran kwn ku yg ingin mnumpang di rumah.. Aku balik rmh agak lewat. Namun sempatlah jugak masak apa yg patut tuk berbuka. Dalam kesibukan memask aku ada something yg ingin diambil di dlm bilik. Serentak itu, terdengr panggilan phone drpd handsetku.. YaAllah. Alamak. Aku dh terlupa kpd kwn yg ingin berkunjung. Lalu kuangkat dn menanyakan dia di mana..Tanpa bnyak soal, aku terus meninggalkan rmh mnuju ke dpn msjid utk mnunngu kdtgn kwn. NAsib baik, lauk pauk sume dh siap dimasak. Selebinhya kutinggalkan pda kak Erin.

Dlm waktu tngah menunggu azan berkumandang. Halamak, mcmmn ni...Lalu, ku beritahu kwnku yg aku berpuasa. Tanpa bnyak soal, Aku disuruh balik dahulu ke rmh tuk berbuka puasa krn katanya, teksi yg dinaikinya tersesat. TAk tahu jalanlah tu....Semptlah jugak minum air seteguk. Baru je nk menyuap mknn ke mulut, telefon berdering lagi...Hurm, dah smpai pon. Aku pon trpksa kluar lagi.. btl2 dpan pagar rmh. Nasib mnyebelahinya krn kbtln smpai je aku dpn pintu pagar. teksi yg dia naiki tu..pun berda btl2 di dpan pintu pgar. Klo aku xde mungkin jenuh aku nk cari.. sbb terlajak kat depan lagi...

Malam tu.., dia tidur setoto dgnku..Esok pgnya...kami bngun awl sbb nk temankan dia bertolak ke jalan raja laut..Hurmm hrp2 selamat smpailah rose kat sana..
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Rentetan peristiwa di hari raya

Hari pertama(Ahad)

Aku memakai baju yang berwarna biru dengan corak seakan batik atau songket. meraikan keluarga maksuku yg datang beraya..Kemudian, keluarga pok Aliku datang. Keluarga mok cik Dah datang. Dan pada hari itu jugalah keluarga Mok Mah. Dengan menaiki kereta milik Amir, kami terus ke rumah mak Long dan mak Teh .

Hari kedua(Isnin)

Menanti kedatangan tetamu-tetamu istimewa. Waktu tengahari, aku menyambut kedatangan adik-adik dari Kuala Berang. Dan dalam masa yang sama, keluarga tunang abang turut datang. Aku mengikut adik-adik ke kuala Berang. Singgah di Telaga kemuian ke bkt kpah. Aku disambut mesra oleh keluarga disana.Dpt hadiah.Terima kasih banyak atas pemberian tersebut...ssh2 mkcik nk siapkan utkku..I really appriciate it! Cantik.




Hari ketiga(selasa)
Pagi, ke rumah Amin di Manir, g rumah Aisyah..Lepas tu, pergi ke kampung Telok Menara(kg arwah tok sebelah ayah).Petang, melayan tetamu yang datang ke rumah(kwn umi).

Hari keempat(rabu)
Menanti kedatangan tetamu..Disebelah pagi, kawn pg dan beri datang ke rumah. Di sebelah petang, kak wien, Pazi dan umi datang ke rumah. Aku ikut diorang ke rmh Syu. Skali lagi ke kg bkt kpah. Balik tu terlajak smpai ke kuala ping.U-turn balik smpai kat sek matang masuk lorong ke kiri…

Hari kelima(khamis)
Sebelah pagi, Melayan mak sedara ayah yg datang dr kuala ibai…Ke dungun di sebelah petang (majlis kenduri pok ali sempena duduk di rmh baru)..


Hari keenam(Jumaat)
Sebelah pagi, pergi kenduri kawin kawan lama. Salwani Sulong. Semoga kekal hingga ke akhir hayat. Sebelah petang, ke rumah Sabarina.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Balik kampung-11092009

Islamic Greeting Card by Alhabib. Visit www.al-habib.info for more greeting cards like this!




Pejam celik, sedar xsedar hanya tinggal 10 hari je lagi kita bersama Ramadhan. Masa begitu pantas berlalu..Kesibukan kerja seolah-olah tidak terasa apabila saat demi saat meninggalkan kita tanpa kita sedari...Apabila dihitung-hitung, sepantas apakah kita mengimarahkan bulan yang penuh dengan keberkatan ini? Hanya diri kita yg mampu menjawabnya..



Bermula dari detik ini, lagu-lagu raya mula berkumandang di corong-corong radio. Bahang Syawal kian mendekat. Panggilan telefon daripada abang beberapa hari yang lepas telah membuatkan aku menukar rancangan awal pulang ke kampung. Tiket 16 hb telah kujual kepada seorg sahabat, atas dasar suka sama suka. Dan esok bemulalah perjalananku menuju ke negeri tanah kelahiranku..Menjenguk bumi yang sudah sebulan kutinggalkan. Teringat kenangan lalu, aku beraya diperantauan. Tiada hitungan hari kerana bagiku aku tetap berada di sana. Terasing nun jauh di Pulau kecil Labuan. Namun, aku tetap ada keluarga disana..Keluarga yangmn, walaupun tiada talian persaudaraan, tp ukhuwah yg terjalin cukup untuk mengubat sedikit sebanyak kerinduan ku untuk pulang ke kampung.



Memandang begitu awal aku pulang ke kampung, di sini aku mengambil kesempatan kepda semua yang mengenali diri ini, Selamat menyambut Aidilfitri yang akan menjelang tak lama lagi. Sekali lagi, ampun dan maaf dipinta dari hujung rambut ke hujung kaki. Mehla ke rumah..Pintu rumah sentiasa terbuka(klo ade org) untuk kalian. :-)
Islamic Greeting Card by Alhabib. Visit www.al-habib.info for more greeting cards like this!

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Marilah menunaikan solat!

Rahsia dalam solat.

1 - Niat Sembahyang : Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2 - Berdiri Betul : Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3 - Takbir-ratul Ihram : Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4 - Fatihah : Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5 - Ruqu' : Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6 - I'tidal : Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.

7 - Sujud : Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8 - Duduk antara 2 Sujud : Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) : Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

10 - Tahhiyat Akhir : Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11 - Selawat Nabi : Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12 - Salam : Memelihara kita di dalam kubur.

13-Tertib:Pertemuan kita dengan Allah S. W. T.

*Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /Kafir tidak
sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat.

MAka beringatlah kalian.Dan tengoklah dosa meninggalkan setiap solat itu seperti apa








"Tidakkah engkau
tahu dosa yang lebih besar daripadanya?" Nabi Musa terperanjat. "Dosa
apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh
itu?" Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada
Jibril. "Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang
nista itu?" "! Ada!" jawab Jibril dengan tegas. "Dosa apakah itu?"
tanya Musa kian penasaran."Orang yang meninggalkan solat dengan
sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada
seribu kali berzina".


Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Selamat menyambut hari kemerdekaan ke-52


31 ogos adalah satu tarikh keramat yang mana Malaysia telah berjaya mendapat pemerintahan sendiri.Dalam erti kata yang lain , Malaysia telah bebas dari penjajah.



Kita dapat lihat di kaca television, sambutan kemerdekaan tetap dibuat di Stadium merdeka sekalipun sekarang Malaysia sedang dilanda H1N1, dan mereka tetap bersemangat walaupun ini merupakan bulan Ramadhan yang menuntut umat Islam seluruhnya berpuasa.Kita semua berbangga dengan semangat yang ditunjukkan demi meraikan hari kemerdekaan tersebut.



Tetapi, cukupkah kalau sekadar semangat yang kita ada semasa menyambut hari kemerdekaan tersebut? Yang nyata, pemikiran kita sebenarnya belum merdeka.Anak-anak muda terkinja-kinja di kelab-kelab malam, disko2, dan berkepit disana sini.Rambut perang, pakaian cukup menjelikkan mata memandang.Begitukah caranya bangsa yang merdeka? Mengambil identiti barat, menjadikannya sbg identiti kita sendiri..Menjadikan Barat sbg icon kpd pembentukan diri.....



Oleh itu, wahai anak bangsaku. Marilah kita memerdekakan diri kita sepenuhnya. Jadikanlah cara hidup Islam sebagai identiti diri kita dan nabi Muhammad S.A.W sbg icon kita...Sebetulnya, kita sudah punya icon sendiri yang jauh lebih baik daripada yang ada di Barat sebagaimana yang telah didasarkan dalam Al-Quran kalamullah.




Apapun, sy sangat mengharapkan diri saya dan umat Islam seluruhnya dapat menghayati kemerdekaan serta memahami erti kemerdekaan yang sebenar. Selamat menyambut ulangtahun kemerdekaan!

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Tag dr Piya

1. Anda rasa anda Hot?
xlah hot mn...biasa2 jerr kot.

2. Upload gambar kesayangan anda.


3. Kenape anda suka gambar ini?
sebab gambo ni adalah gambo hr penting aku..ingat lagi...mmg saat yg mendebarkan aku.. Rasa cam xcaye pon ade..Lg plak aku suka gambo nim sbb ade gambo satu-satunya nenek aku. Yg bnyak menjadi peneman setia aku msa2 lapang. Jadi, xheranlah klu perangai aku pon ada iras2 nenek. cakap pon mcm org tue lama.hahaahaa.

4. Bile kali terakhir anda makan pizza?
opsss. masa misah wak alik pizza.. baru lagi wase...klu xsilap bulan 7.

5. Lagu terakhir yang anda dengar?
lagu....pasal mati-mati. Bila aku dngr je, rasa sayu jerr..pergi tak kembali(rabbani)...ngan mati(hijjaz)..

6. Ape yang kamu buat sambil selesaikan tag ni?
buat ape??buat blog ni jelah....abih pia tu.. xmenyabor nk bacenye ha!..eiii, dahla aku ni lmbat menaip! Sabar, sabar piya ehh!

7. Selain dari nama sendiri anda suka dipanggil dengan nama ape?
Nur Falah(Sbb maknanya tu), Ida(panggilan manja) heheeeh.

8. Tag lagi 6 orang tanpa kekesalan.
-Shidah-
-Kak Wien-
-Ajan-
-Kak Ba-
-Naim-
-Firdaus-

** siapa no. 1 kepada anda?
Ex housemate aku dulu. Masa kat wangsa maju....Aiii, pandai masak ni...Power...peh. Klo korang makan masakan dia......Mimpilah korang kat dia. Sbb tulah ade org tu pergi rmh dia smpai xreti2 nak balik umah! hahahaha.

** bagaimana pulak dengan no. 3?
Ni, budak Pahang,kwn aku mse g wat demonstrasi ngan dia ari tu(housemate akulah)...Tanyalah dia, mcmmn bau asap yg FRU sembur tu.. Dia tau tu...

** pendapat anda pada no. 4?
Kak Ba, kwn aku mase g kat plaza GM, G beli tudung ngan dia, Boleh lak, lpas penat2 beli, tertinggal kat plaza gm..huhu,,Klako.. klako...

** kata sesuatu tentang orang ke-2
Ni lak, Kak Rock aku(Housemate gak)...Klo korang nk tau, dia ni, awek Tomok tau... Korang nk tau ape pasal Tomok. Tanye je dia.. Compem dia jawab dgn tepat-setepatnya. hehee.i luv u.......
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

1. Anda rasa anda Hot?
xlah hot mn...biasa2 jerr kot.

2. Upload gambar kesayangan anda.




3. Kenape anda suka gambar ini?
sebab gambo ni adalah gambo hr penting aku..ingat lagi...mmg saat yg mendebarkan aku.. Rasa cam xcaye pon ade..Lg plak aku suka gambo nim sbb ade gambo satu-satunya nenek aku. Yg bnyak menjadi peneman setia aku msa2 lapang. Jadi, xheranlah klu perangai aku pon ada iras2 nenek. cakap pon mcm org tue lama.hahaahaa.

4. Bile kali terakhir anda makan pizza?
opsss. masa misah wak alik pizza.. baru lagi wase...

5. Lagu terakhir yang anda dengar?
lagu....pasal mati-mati. Bila aku dngr je, rasa sayu jerr..pergi tak kembali(rabbani)...ngan mati(hijjaz)..

6. Ape yang kamu buat sambil selesaikan tag ni?
buat ape??buat blog ni jelah....abih pia tu.. xmenyabor nye nk bace..eiii, dahla aku ni lmbat menaip! Sabar, sabar piya ehh!

7. Selain dari nama sendiri anda suka dipanggil dengan nama ape?
mek bunga, tu mase aku dok kg. Agoknye sbb aku manja ngat kot. Ye r . siket2 jatuh. siket2 pengsan. Ayam amik mknn aku, pop..pengsan. Aisyy, apalah. Manja nor yee.. kat sekolah org panggil shidah .kat u lak.. org panggil shida...kat spike..Aiii, awat ramai nor yg nma shida ni? Last2 aku terpaksa mengalah. Org panggil aku Ra..tp, Saiful panggil Nur Falah. Budak2 KE lak panggil Rashidah. Fiance aku panggil ida..heheeee
8. Tag lagi 6 orang tanpa kekesalan.
-Shidah-
-ieydah-
-kak herma-
-diana-
-a'aa-
-eyna-

** siapa no. 1 kepada anda?
member opis yg agk kecoh orgnyer....hidup kak ra...hehe...

** bagaimana pulak dengan no. 3?
baru je melangsungkan perkahwinan bulan 6 baru ni...

** pendapat anda pada no. 4?
kawan yg aku knl dalam blog...

** kata sesuatu tentang orang ke-2
kawan zaman koloh ni....semoga berbahagia ngan suami tercinta...
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Sempena Ramadhan ini.......

Sempena kedatangan Ramadhan yang mulia ni........Sy mengambil kesempatan memohon ampun dan maaf kepada semua.. Andai ada terguris rasa, terkasar kata.. Halalkan yang termakan dan terminum. Segala kesalahan yang sengaja atau yang xsengaja, terumpat, termengadu atau segalanyalah yang boleh mengundang kemarahan dan melukakan hati anda semua........Maafkan saya!maafkan saya..Maafkan saya!Semoga Ramadhan yang datang pada kali ini membawa 1000 macam makna pada kita semua....Tingkatkan amalan, tiadakan kemungkaran. Dekatkan diri dengn AllahS.W.T, Jauhkan diri dari nafsu Syaitan..

Semoga ibadat puasa kita diterima Allah S.W.T. InsyaAllah!
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

16Ogos2008-kenangan di rumah anak yatim

Syukur, kerana sy adalah antara orang yang dapat pergi ke rumah anak yatim dan tahfiz di Taman Wilayah, Selayang.
Dan, sungguh luarbiasa, mereka yang sekecil 6 tahun sudah disuruh menghafal Quran. Dan yang paling menarik, kecik2 dah pandai lilit serban.Amat bagus.

Andai semua anak2 masa kini, diajar tatacara kehidupan yang sedemikian.. Sudah tentu, gejala sosial dapat dikurangkan..Tp, apa yg dapat kta lihat skrg ank2 sekecil itu, berada di pentas2 hiburan..


Lalu, bagaimana mungkin bala Allah dapat dielakkan. Gejala H1N1 semakin meningkat..Dan, itulah antara langkah berjaga-jaga. Iaitu memakai "mask". Rasa sesak nafas, atau dalam erti kata yg lain LEMAS dan gatal seluruh muka akibat mask yg dipakai. Tp, apa nk buat. Mencegah lebih baik drpd mengubati...
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Pengalaman pertama drive kereta


Saat yang kutunggu2 akhirnya tiba jua..Tepat 1.30 tghr, aku sudah terpacak di tempat menunggu bas.Lalu kuhantar mesej kpd en azhan. Aisyy, mn pulak no phone en.azhan ni..?


Sejak menggunakan telefon aku rosak dahulu, sehinggalah telefon yang sekarang ni, aku seolah-olah sudah terbiasa tidak maenyimpan no phone. sbb tulah agaknya, aku tercari-cari no phone en Azhan. Lalu kuimbas mesej2 terdahulu. entah mcmmn aku boleh terhantar mesej tu dekat en azhan yg mn mesej tu berbunyi" encik, esok saya nk kna tunggu pukul berp yea?


Lantas aku mndapat panggilan drpd en azhan. Salam, Rashidah, bukan esok tau. Tp, hr ni...Ye encik, sy tersalah hntr mesej..huhuu...Itulah, sape suruh xsave nombor phone!
Sampai2 jea, aku tunggu cikgu datang. Yang terbayang kat mataku, cikgu tu tua, garang!Rupanya, muda lagi cikgu tu....Nasib baik muka jenis senyum. Lega sket aku..Aku lak senyum buat2 sbb nk cover takut...


Klo ikutkan cikgu tu, dia nk bwa aku terus ke jalan raya.. Tp, aku mntk nk wat kat dlm track dia..2 pusingan.Agak2 dh berani, aku bwa keta kat jln raya..Bengkang bengkok jalannya..Sekejap ketepi, sekejap ke tengah.Malu xpayah nk ckplah. Sbb buta bawa keta...Sampai monyet kat tepi jalan pun sempat lagi buat muka kat aku yang xpandai ni..Yelah monyet! Mentang2lah aku xpandai bwa keta, kau sempat lagi perli2 aku yea..Aku sahut cabaran kau, monyet!


Agak mencabar bwa keta ni.. Maklumlah, first time.. Apa yg aku kna ingat!Buka je suis keta, tekan gear pelan2, agak2 rsa cam nk gerak tu, tariklah handbreak..tekan gear 1, tekan minyak slow2...mcmmn nk tukar gear, n nk u-turn.Klo setakat ingat bolehlaa. Tp, bila dah bawa sndiri, tindakan dah xselari dengan fikiran.mcmmn tu yer?


Punyalah syok bwa keta, sedar2 je dah cukup 2 jam. huhhuuu...Perasaan smngt aku yg agak berkobar2 sebelum ni, start dr ambik test, skrg baru rsa agak menurun. Tp, mngenangkan aku mesti ada lesen keta. Aku kena terus bersemangat. Skrg en Azhan col lagi.RAshidah, awk nk blajar keta xesok? Errr...esok ye Encik? Maaf, saya ada hal! Debaran yg tadi pon lom hilang. NAsib baik aku dah ade appointment nk g kat umah anak yatim tu...huhuu.


InsyaAllah, next week pulak.. InsyaAllah, aku terus diberi semangat yg berkobar-kobar. Dan. InsyaAllah, aku xade halangan untuk aku meneruskan pelajaran yang seterusnya....

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Gambar sekadar hiasan..tp coretan itu....

Hasil suntingan semasa tahun 2006 dahulu....


Inilah coretannya lbh kurang...


Adam,
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu. Sesungguhnya aku adalah hawa,temanmu yang kau pinta semasa kesunyian disyurga dahulu. Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok. Jadi,tidak hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa inginkan bimbingan darimu. Sentiasa mahu terpesong dari landasan kerana aku buruan syaitan.



Adam,
Maha suci Allah yang mentakdirkan kaumku lebih ramai bilangannya dari kaummu dikala akhir zaman ini. Itulah sebenarnya ketelitian Allah dalam urusannya,kerana andainya Allah mentakdirkan bilangan kaummu mengatasi kaumku nescaya merahlah dunia ini dengan darah manusia. Kacau bilaulah suasana Adam sesama Adam bermusuh hanya kerana Hawa.



Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil. Sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya juga. Jika begitu maka tidak selaraslah undang-undang Allah Yang mengharuskan adam beristeri lebih dari satu tetapi tidak melebihi empat orang dalam satu masa.



Adam,
Bukan kerana ramainya isterimu membimbangkan daku. Bukan kerana sedikitnya bilanganmu merunsingkanku. Tetapi aku risau,gundah dan gulana menyaksikan tingkahmu. Sejak dahulu lagi telah kuketahui bahawa seharusnya aku tunduk tatkala telah menjadi isterimu. Patutlah terlalu berat lidahku berbicara untuk menyatakan isi hati ini. Namun sebagai hamba Allah, Aku sayang padamu.



Adam,
Sebagaimana didalam Al-Quran telah menyatakan yang engkau diberi kuasa terhadap wanita. Kau diberi amanah mendidikku. Kau diberi tanggungjawab untuk menjagaku,memerhati dan mengawasiku agar redha Allah sentiasa menaungi. Tetapi Duhai Adam, lihatlah dunia kini.



Apa yang telah terjadi terhadap kaumku?



Kini, Aku dan kaumku telah ramai yang menderhakaimu. Ramai yang telah menyimpang dari jalan yang telah ditetapkan. Asalnya Allah menghendaki aku tinggal tetap dirumah. Dijalan-jalan,dipasar,di bandar-bandar bukanlah tempatku. Jika terpaksa,aku keluar dari rumah seluruh tubuhku ditutup dari hujung rambut sehingga kehujung kaki. Tapi realitinya kini, aku telah lebih dari yang sepatutnya.



Adam,
Mengapa kau biarkan daku begini? Sememangnya aku ibu dan guru kepada anak-anakmu. Tetapi kini, aku jadi ibu,guru dan aku jugalah yang memikul senjata. Padahal engkau duduk sahaja. Ada diantara kau yang menganggur tiada kerja. Kau perhatikan sahaja aku panjat tangga dipejabat bomba. Kainku tinggi menyingsing peha,mengamankan Negara. Apakah kau sekarang tidak seperti dahulu? Apakah sudah hilang kasih sucimu kepadaku?



Adam,
Marahkah kau jika ku katakan terpesongnya hawa sekarang engkaulah yang harus dipersalahkan! Kenapa kau? Bukankah orang sering bicara, Jika anak jahat maka emak bapak yang tidak pandai mendidik, Jika murid bodoh,guru tidak pandai mengajar. Jadi secara formulanya, Aku binasa,kaulah puncanya!!!



Adam,
Kau selalu mengata, Hawa memang degil! Tidak mahu dengar kata! Tidak mudah makan nasihat! Kepala batu! Tetapi duhai Adam, Seharusnya kau bertanya kepada dirimu, Siapakah ikutanmu? Siapakah rujukanmu? Dalam mendidik aku yang lemah ini. Adakah ikutanmu Muhammad s.a.w? Adakah rujukanmu Muhammad s.a.w? Adakah akhlak-akhlakmu boleh dijadikan contoh buat kami kaum Hawa?



Adam,
Sebenarnya kaulah imam dan aku adalah makmummu. Aku adalah pengikutmu-pengikutmu Kerana kaulah amir. Jika kau benar maka benarlah aku. Jika kau lalai,lalailah aku. Lupakah kau duhai Adam? Kau punya satu kelebihan anugerah Tuhan. Akalmu sembilan, nafsumu satu. Dan aku, akalku satu nafsuku beribu! Dari itu Adam,gunakanlah ketinggian akalmu untuk membimbingku.



Pimpinlah tanganku kerana aku sering lupa dan lalai. Seringkali aku tergelincir ditolak,disorong oleh nafsu dan kuncu-kuncunya. Bimbing dan bantulah aku dalam menyelami kalimah Allah. Perdengarkanlah daku kalimah syahdu dari TuhanMu agar duniaku sentiasa dijalan rahmah. Tiupkanlah roh jihad ke dalam dadaku agar aku mampu tetap menjadi mujahidah kekasih Allah.



Adam,
Andainya kau masih lali dengan kerenahmu sendiri. Masih segan mengikut langkah para sahabat baginda. Masih gentar mencegah mungkar. Maka kita tunggu dan lihatlah dunia ini akan hancur bila aku yang memerintah. Malulah engkau Adam. Malulah engkau pada dirimu sendiri.


Adam,
percayalah,bukan emas yang kucari, bukan berlian yang kupinta,tp hanyalah hati yang tulus darimu Adam. Dengarlah keluhan hatiku buat dirimu.....


Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

kem Sri Raudah dalam kenangan(8-9hbOgos2009)

Gambar kenangan usrah Team.......

heh!

Di Batu 12...seramai 24 org.

Walaupun, x main paintball, tp lekat juga tanda kat betis.huhuuu..knngan!
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Influenza A(H1N1)..Takutlah amaran Allah


Sekarang wabak Influenza A(H1N1) semakin menular di negara kita..Malahan seluruh penduduk dunia.. Apakah kita masih belum tersedar dari lamunan yang panjang?
Memandangkan manusia sekarang semakin lama semakin lupa pada diri masing2. Sudah lupa bahawa mereka hanyalah hamba yang didatangkan hanya sementara. Dan bila tiba masanya akan dijemput pulang. Buktinya dapat kita lihat, makin ramai yang meremehkan amal makruf nahi mungkar iaitu membuat yang disuruh dan meninggalkan yang dilarang.


Apa yang kita nmpak sekarang bnyak muda mudi yang rosak akhlak, meremehkan solat, tidak menutup aurat dan sebagainya.. Dan bnyaklah pula yang membuat apa yang dilarang. Antaranya termasuklah minum arak, zina, arak dan sebagainya.. Seolah2 manusia pada masa sekarang sudah tidak boleh dikawal lagi.. Dan kita semua sudah sedia maklum dengan kemarahan Tuhan. Begitu banyak cerita-cerita pengajaran nabi-nabi yang terdahulu. Tidak takutkah kita kpd bala Allah S.W.T?


Mengapa kita semua masih lagi menutup mata? Tidak cukup dengan Tsunami(gelombang biru yang begitu diagung2kan), SARs dan sekarang pula influenza A(H1N1)..Bala Allah datang tanpa berlengah-lengah. Melanda semua orang. Samada yang beriman ataupun tidak. kerana itulah kemarahan Tuhan. setelah apa yang dititipkan kpd hambanya diingkari.


Influenza A(H1N1) adalah peringatan dari Allah S.W.T kepada hamba-hambaNya termasuklah aku yang sangat kerdil dimataNya. Maka, sy seru kpd saya juga kalian muslimin dan muslimat, marilah kita semua muhasabah diri... Banyak manakah amalan kita untuk dibawa kesana? Knp kita begitu tegar melibatkan rakan-rakan muslimin dan muslimat dalam kemarahan Allah S.W.T??

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Terperangkap dalam rusuhan dan gas pemedih mata

1 Ogos 2009
ni..masa tngah aman lagi kat dalam sogo.....


Pengalaman kna gas pemedih mata..Itu adalah pengalaman pertama seumur hidup saya...
Tak tahulah siapa yang harus disalahkan. Diri sendiri, org2 yang wat rusuhan atau FRU. tp, yang pastinya org2 awam seperti saya yang menjadi mangsa. Diri sendiri...
mungkin jugak bersalah. Sbb tidak tahu pasal rusuhan x baca berita semasa..Org yang wat rusuhan. Dah tau, wat rusuhan pon xdapat pekdah baik xpayah buat. Sbb FRU tetap menang. FRU plak mmg salah besar. Main sembur sesuka hati..Xfikir langsung org awam.
Gambar ajan pegang adik afifah. msa kitaorg tngh buntu, xtau nk tuju ke mana.. Kesian...


Aku yang tngah ketakutan. Lari dari gas pemedih mata FRU...Tngoklah muka pon.. Mmg takut habis...Dan org2 lain yg jugak ketakutan. Siren polis disana sini...MMg menakutkan! Anda fikirkanlah!Mengapa keadaan sebegini yang dipilih? Bagaimana dgn rakyat palestin?
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Jgn setakat cakap je. Tp, buat n ubah!

First, nak mintak maap kat Saiddah Sofiyyah.
Second kat Shidah.

Memang semuanya sbb sikap. Sikap pelupa! Sikap tu adalah sikap yg patut ada pada org2 tua lama. So, buanglah jauh2 sikap tu.. Sbb sikap tu boleh merosakkan keadaan. Yang kedua, sbb sikap x alert. Bila org dah cakap tu, alert la sket..Sbb ni lak sikap budak2.

Bila org cakap kita iakan. Tp, tak betul2 tanya.. Lain kali, bile org pesan sesuatu, tnya betul2. Pastikan betul2. Baru buat. Barulah xsilap nanti xde kesilapan tu.... N satu lagi sikap nervous n kalut. Tolonglah buang jauh2. B a cool girl. N satu lagi. Sikap ambik mudah! Jangan ade sikap yg mcm ni..Take overall, SERIOUS.Okay! Walaupun sume tu dah settle, tp, Shidah n Saiddah. So sorry.....
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Student kesayangan!28072009

Malam last bersama student kesayangan.




Meskipun diorg ni nmpk cam budak hyperactive tp, diorg ni bdak2 baik sumenye...Harap2 diorg sume ni berjaya dapat 1A dalam math. Amboi, nmpk cikgunya ni posing! Control ayu gitu..Ayulah konon!hahaaa.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Balik Kampung(17/07/2009)

Hurmm,


Hari ini, jasad dah ade kat KL balik.. Huhuuuu, sekejapnya mase di kampung? Sedar2 dah ada kat cni..teringat2 lagi suasana mase kat kg. Berat sangat ati nk berpisah. Tp, betullah kate org! Kalo xnk berpisah , jgn nk bertemu.. Sbb bile dah bertemu, Akn ade perpisahan., Mmg itulah adat dalam sebuah kehidupan. Hilang di mata tp di hati xkan lupa....


Skali skala pulang ke kampung. Menghindar diri daripada kesibukan diri di SKALi. Amat menyeronokkan. Apatah lagi, bila semua adik-beradik ada di Kampung.Tujuan asal nak jumpa diorg je.. Tp, yang seronok lagi bile dapat makan buah durian, manggis dan rambutan.. Mmg cukup best. Heheee. Macam dah terlupa, masih ada yg memerlukan tenaga sy di sini..


Posing!


Balik kampung, org cakap masa tuk berehat-rehat kan? tp, bg sy xade istilah rehat dalam diri ini. Yelah mase balik tgh modified umah. Tu yg bz. Mak wat keje kat sekolah lagi, kat umah lagi.. memmg memenatkan. Dan sy ni plak xdapat dah nk nolong. Kesian gak mak bnyak sgt yg nk diuruskan


Apalagi, next week sume dah xde..kecuali abg mie dgn beri je lah. Pg ngan umi dah balik kampus masing2. Anyway, sy epi sgt2. Sbb dapat gak kumpul ramai2. Tambah2, Dapat lak main ngan Si Comel. Mase sy pergi dulu, comel xleh bukak mate lagi.. Skrg dah dapat berlari.... Menikus lak tuh..Eii, geramnya kat budak kecik sekor tu....


Balik x balik agaknya dekat2 raye ni..Klo ikut plan, nk balik 3hari sblm raye dan 3 hari selepas raye.. Ntah dapat ke x? Harap2 dapatlah. Tp, xsempat nk wat kuih raya nanti.. Ni mmg nk kna guna kuih raye tunjuk jelah. Nmpk pada gayanye.. terpaksa guna kuih raye tunjuk jeaa. Xpelah, tunjuk pon tunjuklah.. nk wat mcmmn, terpaksa. Nk harapkan mak sorang, mmg susahlaa. Sbb mak sy bz sgt2.

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Pelajar dahulu, pelajar sekarang


Zaman semakin moden. Apabila kemodenan terlalu melangkaui zaman, ada juga keburukannya.
Akibatnya, manusia terlalu bergantung kepada "machine". Bermula daripada perkara-perkara yang kecil sehinggalah kepada perkara yang besar. Kebergantungan manusia kepada machine sangat ketara.
Malam tadi saya ada mengajar budak-budak tuisyen. Dan saya sangat terkejut dengan keadaan budak-budak kelas math.
Akibat dibolehkan menggunakan kalkulator di dalam peperiksaan, pelajar diajar menggunakan kalkulator. Sehinggakan soalan semudah ini..




Masih memerlukan kalkulator untuk menjawab soalan mudah. Yang mengejutkan saya lagi diorang boleh plak cakap cikgu xajar pengiraan
mudah. Tp, mereka diajar menekan kalkulator. Bukankah itu melambatkan? Dan apa yang saya nampak pelajar dahulu berbanding sekarang sangat jauh berbeza. Pemikiran mereka jauh lebih cerdik sebenarnya berbanding pelajar dahulu. Tetapi sayang 1000 kali sayang. Kerana apa yang saya nampak tahap kecerdikan dan pemikiran mereka lebih bergantung kepada peralatan lain. Seandainya tiada peralatan tersebut, pincanglah kehidupan mereka sebagai pelajar. Itu adalah apa yang saya terjadi dalam pelajaran matematik.


Pelajar seolah-olah terlalu hanyut dengan arus kemodenan. Sehinggakan semasa kita mengajar di hadapan, pelajar memegang telefon, bermain sms. Apakah mereka tidak mempunyai matlamat dengan apa yang mereka hadapi? Bukan semua pelajar sebegitu. Tetapi, pepatah mengatakan kerana kerbau seekor terpalit semuanya. Kerana beberapa orang pelajar yang kurang berminat, Semua pelajar mungkin akan dipandang begitu. Memandangkan cabaran untuk menjadi seorang guru terlalu besar, Apakah saya masih menyimpan cita-cita untuk menjadi seorang guru? Jawapan saya.YA! Sudah tentu!


Setiap pekerjaan semuanya ada cabaran. Bagaimana kita menangganinya, itulah yang sepatutnya. Bukan mengalah kepada cabaran!Saya masih berkeinginan untuk menjadi seorang guru, kerana saya yakin disebalik cabaran itu, ada kemanisannya. Cuma, bilakah rezeki saya untuk menjadi seorang guru tercapai? Wallahu a'lam.

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Hargai dirimu....wahai diriku..Insan lemah.

Wanita, bilamana dia belom berkahwin, dia adalah gadis.
Kejadiannya sngat istimewa,
sangatlah unik.
Diciptakan dirinya dari tulang rusuk kiri Adam yg bengkok.

Lalu, bagaimana harus kamu menghargai dirimu?
Wanita bak mawar merah,
Cantik di mata, harumannya,
Kecantikannya, keindahannya menjadi tarikan kepada si kumbang.
Dan sedarlh bahawa, betapa sukarnya si kumbang mendekatimu,
Lantaran duri2 yang sentiasa menjagamu..

Duri itu adalah MALU,IMAN dan TAKWA.
Berpeganglah pada tali Allah,
Tundukkanlah pandangan,
Bukan bermakna berjalan dengan menundukkan muka,
Tetapi, jauhilah drpada dipuja dan memuja,
Walaupun mmg itulah hakikat sebuah kejadian,
Tertarik dan menarik,
Apabila kutub Utara bertemu dngan Kutub Selatan,

Jangan sesekali mngabaikan tanggungjawabmu kpd pencipta,
Yakni, jgn sesekali abaikan solatmu,
Banyak gadis moden sekrg begitu mngambil mudah,
solat-Nya,
Sedangkan solat itu adalah tiang,
yang menjadi benteng, mengelakkan dirimu drpda
perkara yg dilarang,

Jangan sesekali didedahkan auratmu,
Kerana pakaian yang tertutup boleh mengelakkan dirimu darpd fitnah,
Taukah bahawa, setiap gadis adalah fitnah,
Fitnah bagi kaum Adam,


Tidak dinafikan, seorg gadis ingin mencintai & dicintai,
Benar itu adalah fitrah,
Tp, jagalah fitrah itu dgn batsan agama,
Jangan sesekali mengejar cinta manusia,
Tetapi carilah cinta Allah,
Iaitu cinta yang paling hakiki,

Dan andainya, ingin mencintai Adam,
Cintailah sekadarnya,
Labuhkan cintamu pada Allah melebihi cintamu padanya,
Dan andai ingin dicintai,
Carilah Adam yang melabuhkan cinta-Nya pada yg maha pencipta,
Selamatlah cintamu, dalam redha-Nya.

Memang dirimu adalah gadis yg sangat lemah,
Lemah xbermakna mnyerah segalanya
kpd Adam,
Jagalah apa yg ada padamu, kerana dirimu begiru berharga.
Kerana dirimu mempunyai ibu bapa,
Maruahmu adalah maruah mereka,
Ingatlah, sebaik2 hamba adalah yang mentaati pencipta-Nya.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Di sebalik wasatiah-sekadar ingatan untuk semua

1.Terlalu lama berdiri - merosakkan tulang. Urat sekitar kaki menjadi kembang.

2. Terlalu lama duduk - merosakkan lipatan daging. Akan mudah dihinggapi penyakit tua. Tubuh badan menjadi kendur.

3. Terlalu lama berjalan - merosakkan urat.

4. Terlalu lama melihat - merosakkan darah.

5. Terlalu banyak tidur - merosakkan tenaga. Menjadi pemalas. Jauh jodoh!

6. Terlalu banyak ketawa /gembira - merosakkan usus.

7. Terlalu kerap marah - merosakkan hati. Cepat kelihatan tua.

8. Terlalu banyak berfikir - merosakkan limpa. Kulit muka cepat berkedut.

9. Terlalu banyak bersedih - merosakkan jantung.

10. Terlalu merana - merosakkan paru-paru.

11. Terlalu takut - merosakkan ginjal. Apabila fungsi ginjal terjejas, boleh mengakibatkan gejala kencing manis dan lemah jantung.

12. Terlalu kerap terkejut - merosakkan pundi hempedu. Gejala pening kepala kerap dialami.

13. Terlalu banyak makan - merosakkan pencernaan. Mudah mengalami keletihan, malas dan selalu mengantuk.

14. Terlalu banyak minum minuman berais - merosakkan otot & lambung. Badan menjadi lembik. Berat badan meningkat. Mudah diserang penyakit & tidak kelihatan awet muda..

15. Terlalu banyak masa lapang - merosakkan fikiran. Kelapangan masa yang terlalu banyak menimbulkan berbagai khayalan dan menimbulkan berbagai penyakit jiwa, kecuali masa lapang diisi dgn aktiviti hidup yg positif

16. Terlalu banyak baca e-mail - nanti bos marah. Dah ... pegi sambung buat keje tu, jangan nak baca e-mail je..

Post by: Tengku...
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Don't blame it on me

As time goes by, I learned that my space is
A great responsibility
And I realize all the things I haven’t done
Affect all people around me


So, I wanted to take this time out and
Apologize for thing I haven’t done and
Things that didn’t occur yet
And things I don’t want to take
Responsibility for


I’m sorry that my friend requests have grown
Takes about an hour to approve I’m alone
I’m sorry for the times that I had to go
You were online and I did not know


That you were at home just waiting for me
To respond to every message and comment I see
I’m sorry for the times I would neglect
I’m sorry for the times that I did not check
I’m sorry for the things I haven’t done


I’m a teacher, student, and staff of softlake
I’m sorry that I’m busy and always away
I got a lot to do, what more can I say
Coz I’m doing work hard like everyday


I’m sorry that I had to write that Fricke essay
I know I didn’t take your entire request
Like how to b a happy or how to b a prep


I understand that u get pissed off
And it’s not ur fault, I know
All the hate mail I got from you
Just because I respond too slow
I apologise for singing this song
It nothing and makes a funny of me
I would respond to you right now


But I forget cuz my KPP
You can blame my KPP
For me being so busy
Its not that I’m lazy
Its just cuz my LDL
Said you can blame my PDL
For me being so busy
Its not that I’m lazy
Its just cuz my CDL
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Janganlah dikau tenggelam dalam kejayaan

Kejayaan,
terkadang boleh membuatkan kita menangis,
dan terkadang pula membuatkan kita senyum kegembiraan,

Dan andainya kejayaan menjadi milik kita,
jgn sesekali ditenggelami keangkuhan,
kesombongan,
dan kesibukan,
jgn sesekali membiarkan diri hanyut dgn kegembiraan,
Ingatlah,
kegembiraan itu xkekal lama,
Ia bisa membuatkan manusia alpa,
alpa pada kedukaan yang bakal mendatang,

Dan andainya kejayaan sudah di genggaman,
bersyukurlah,
bersyukurlah pada Dia yang selalu murah dgn pemberian,
Ingatlah, bahawa kita cuma insan,
yang seringkali tak lepas dari ujian,
ujian yang bernama kejayaan.

dan aku disini terus memburu kejayaan,
Setelah kegagalan demi kegagalan,
Aku hadapi dengan penuh ketabahan,
semoga kejayaan menjadi milikku,

Dan seharusnya diingat bahawa,
Masa lalu adalah kegagalan,
Masa lalu adalah segala jenis kepayahan,
Jangan sesekali lupa diri,
lupa daratan,
Apabila kejayaan digenggaman,
Hargailah kejayaan dengan sekadarnya..
Sekadar yang sentiasa menyedarkan diri kita,
siapakah kita yang dulu...?


Ingatlah diriku dan saudara-saudaraku......

Nukilan: dari insan bernama "Aku"
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

7.07.2009-tuisyen

Tonite(math-straight line and/or statistic)




kala malam bersihkan wajahnya dari bintang-bintang
dan mulai turun setitis air langit dari tubuhnya

tanpa sadar nikmatnya alam karena kuasaMu
yang takkan habis sampai di akhir waktu perjalanan ini


terima kasihku padaMu Tuhanku
tak mungkin dapat terlukis oleh kata-kata
hanya diriMu yang tahu besar rasa cintaku padaMu

oh Tuhan anugerahMu tak pernah berhenti
selalu datang kepadaku Tuhan semesta alam
dan satu janjiku takkan berpaling dariMu

(terima kasihku) ya Allah
(padaMu Tuhanku) anugerahMu


Engkau sisihkan semua aral melintang di hadapanku
dan buat terang seluruh jalan hidup untuk melangkah
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Sekadar ingatan untuk "AKU"

Pertunangan bukan Lesen "P"
oleh:Ustaz Muhammad Fauzi


Rasanya rata-rata pasangan yang sedang di dalam tempoh pertunangan akan menghadapi masalah mengawal batas-batas perhubungan di antara pasangan. Kalau sebelum bertunang segala-galanya jelas; tidak boleh dating, tidak boleh berbalas sms, tidak boleh tegur menegur ikut suka dan sebagainya, tetapi di dalam tempoh pertunangan ianya akan menjadi sedikit kelabu. Mungkin sebab itulah agaknya sebahagian ibu bapa lebih suka menangguhkan majlis pertunangan dan melewatkannya sehingga hampir-hampir hari pernikahan. Ibu bapa tidak yakin agaknya anak-anaknya yang wara’ ini boleh mengawal perasaan dan jiwa mudanya ketika tempoh bertunang.



Sebelum ini saya lebih suka jika mana-mana pasangan yang telah nekad untuk hidup bersama melangsungkan pertunangan rasmi agar setiap pasangan merasai sedikit komitmen dan menyediakan diri untuk perkahwinan itu. Tetapi setelah melihat beberapa kes yang berlaku kepada beberapa pemuda-pemudi wara’, rasa seperti saya terpaksa menyokong pula pandangan kebanyakan ibu bapa.



Pertunangan dalam erti kata mudahnya adalah satu proses menanda bahawa diri ini sudah berpunya. Sebab itu lepas seseorang bertunang, dia akan pakai satu cincin yang di dalam masyarakat kita dikenali sebagai cincin tanda. Kalau orang Arab, mereka akan memakai cincin tersebut di jari tertentu untuk menunjukkan bahawa dia sudah bertunang. Kalau sudah berkahwin, cincin dipakai di jari lain. Dalam erti kata mudah kita kata pertunangan ini hanyalah satu proses ‘cup’ sahaja.



Ada atau tidak apa-apa komitmen semasa tempoh pertunangan? Jawapannya ada tetapi amat sedikit. Lelaki tidak wajib memberikan nafkah. Wanita pula tidak wajib taat dan minta izin ke mana-mana dari tunangnya. Tetapi, boleh sekadar memberitahu, untuk mengelakkan wasangka dari tunangnya.



Lelaki tidak wajib menyediakan rumah dan wanita pula tidak wajib mengemas rumah tersebut untuk tunangnya. Jika putus tunang, tidak ada eddah dan tidak juga perlu untuk pulangkan kembali hadiah-hadiah pertunangan kecuali mahar untuk perkahwinan yang kadang-kadang diberikan awal. Komitmen yang perlu diberikan adalah wanita perlu setia dan tidak menerima pinangan orang lain kecuali setelah pertunangan itu diputuskan secara rasmi. Lelaki mungkin boleh meminang orang lain sebab syarak benarkan dia untuk berkahwin empat, tapi macam gelojoh sangat pula jika si lelaki meminang lebih dari seorang wanita semasa masih bujang.



Ini semua kerana pertunangan bukan perkahwinan. Bezanya amat jauh. Kebenaran yang diberikan oleh syarak kepada orang yang bertunang tidak sama dengan kebenaran kepada orang yang sudah berkahwin. Permilikan mutlak masih lagi belum berlaku. Maka batas-batasnya sama seperti orang-orang bujang yang lain. Si wanita pada tunangnya adalah orang asing. Kalau si wanita jumpa ayah lelaki tersebut dalam tempoh pertunangan masih lagi belum boleh mencium tangan ayahnya sebab ayah lelaki itu pun masih lagi orang asing. Nak panggil ayah mungkin boleh tapi tak payahlah kot, macam mengada-ngada rasanya. Tidak ada ikatan lagi. Bahkan sebenarnya ayah lelaki tersebut boleh berkahwin dengan tunang anaknya itu kalau putus tunang.



Oleh itu kena kuatkan iman sepanjang tempoh pertunangan. Nak bercakap-cakap boleh kalau ada sebabnya dan dengan adab-adabnya. Ada orang tengah seperti ada ahli keluarganya sekali. Begitu juga berutus sms atau email. Dating tidak sama sekali. Keluar makan sama-sama juga tidak sama sekali.



Saya pernah melihat satu kes di depan mata saya sendiri di mana seorang lelaki bertunang dengan seorang wanita. Dia menziarahi keluarga wanita tersebut bersama keluarganya. Sampai situ ok lagi. Tiba-tiba lelaki tadi memanggil wanita, tunangnya itu dan meminta tuangkan air. Ya salaammm. Tak bolehlah macam tu. Dalam satu kes yang lain pula lebih berat dari itu, si wanita memanggil tunangnya dengan kuat di hadapan semua ahli keluarga ‘ABANG’. Belum jadi ‘abang’ lagi saudari! Sabarlah sikit. Jangan tunjuk sangat depan orang. Semua orang tahu awak tu tengah seronok.



Kesimpulannya jagalah batas-batas dengan tunang sama seperti kita menjaga batas dengan orang lain. Ada sedikit tarikan untuk kita mengexpesskan perasaan kita kepada tunang, kawallah perasaan itu.


Bersabarlah sedikit demi sebuah perkahwinan yang Islamik.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Al-Waqiah(Jadilah puak kanan)

(9) Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak);


(10) Mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah),


(11) (Tinggal menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat.


(12) (Di antaranya) sekumpulan besar dari umat-umat manusia yang terdahulu;


(13) Dan sebilangan kecil dari orang-orang yang datang kemudian.


(14) (Mereka duduk di dalam Syurga itu) di atas takhta-takhta kebesaran yang bertatahkan permata;


(15) Sambil berbaring di atasnya dengan berhadap-hadapan.


(16) Mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka;


(17) Dengan membawa piala-piala minuman dan tekoh-tekoh serta piala atau gelas yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir.


(18) Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya.


(19) Dan juga (dibawakan kepada mereka) buah-buahan dari jenis-jenis yang mereka pilih,


(20) Serta daging burung dari jenis-jenis yang mereka ingini.


(21) Dan (mereka dilayani) bidadari-bidadari yang cantik parasnya,


(22) Seperti mutiara yang tersimpan dengan sebaik-baiknya.


(23) (Semuanya itu) sebagai balasan bagi (amal-amal baik) yang mereka telah kerjakan.


(24) Mereka tidak akan mendengar dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia dan tiada pula sesuatu yang menyebabkan dosa;


(25) Mereka hanya mendengar ucapan: Selamat! Selamat! (dari satu kepada yang lain).


(26) Dan puak kanan, alangkah bahagianya keadaan puak kanan itu?


(27) Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri.


(28) Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya,


(29) Dan naungan yang tetap terbentang,


(30) Dan air yang sentiasa mengalir,


(31) Serta buah-buahan yang banyak,


(32) Yang tidak putus-putus dan tidak pula terlarang mendapatnya,


(33) Dan tempat-tempat tidur yang tertinggi keadaannya.


(34) Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,


(35) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),


(36) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya.


(37) (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan;


(38) Iaitu sebilangan besar dari orang-orang yang terdahulu,
.......................................
Maka (akan dikatakan kepadanya): Selamat sejahtera kepadamu, (kerana engkau) dari puak kanan.(91)


Oleh itu, bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar. / (96)
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Michael Jackson - Give thanks to Allah Lyrics

Give thanks to Allah,
for the moon and the stars
prays in all day full,
what is and what was
take hold of your iman
dont givin to shaitan
oh you who believe please give thanks to Allah.
Allahu Ghefor Allahu Rahim Allahu yuhibo el Mohsinin,
hua Khalikhone hua Razikhone whahoa ala kolli sheiin khadir

Allah is Ghefor Allah is Rahim Allah is the one who loves the Mohsinin,
he is a creater, he is a sistainer and he is the one who has power over all.

Give thanks to Allah,
for the moon and the stars
prays in all day full,
what is and what was
take hold of your iman
dont givin to shaitan
oh you who believe please give thanks to Allah.
Allahu Ghefor Allahu Rahim Allahu yuhibo el Mohsinin,
hua Khalikhone hua Razikhone whahoa ala kolli sheiin khadir


Allah is Ghefor Allah is Rahim Allah is the one who loves the Mohsinin,
he is a creater, he is a sistainer and he is the one who has power over all.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

HURMMMMM...

Malam selalu panjang
Di waktu aku merindukanmu
Kau bisa menjaga aku
Hingga diriku merasa teduh

Aku seperti kamu
Menginginkan dan memerlukanmu
Karena kita tak mampu
Untuk selalu pergi menjauh

Kau jadikan aku ini
Wanita yang kau pilih
Untuk jadi kekasihmu

Dan kau pun tlah aku minta
Setia sepertiku
Hingga waktunya tiba

Aku percaya penuh
Kau kan buatku bahagia
Karena cinta tercipta
Datangnya dari dalam hatiku
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

30/06/2009(WAT MDPT)

AJAR BEBUDAK PASAL Mathematical reasoning.
Araplah bebudak xnakal
.leh concentrate.
nk kna bncang ni..psal nk wat lesen.huuuuu
bnyak tul kgunaan yerr.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Ujian datang lagi..

Nah, malam tadi.. aku balik rmah. Terlepas hajat nak bercakap dgn org yang aku nka cakap. Then, lpas tu, tepon aku terus mati.. Aku ingat dia sekadar tidur ataupun kelaparan.
Lalu kuberikan makan. Ternyata dia sudah tidak boleh menerima makanan lagi..
Aku cuba bagi bantuan tp, mungkin dia sudah terlalu penat. Yang boleh aku simpulkan cuma satu..Umur dia sudah habis. Ohhh. Berpisah lagi aku untuk kesekian kalinya..
Entah brp kali lagi perpisahan yg aku harus lalui.
Aku bersedia untuk menghadapi perpisahan kerana perpisahan demi perpisahan terjadi dalam hdup aku.. Yang harus kuingat adalah. Setiap yang ade bersama kita xkan kekal lama..Mesti ingat tu!! Xkiralah sesayang manapun kita, semua itu bukan milik kita..
Mungkin aku harus mencari yang baru... Lupakan yang telah lama.. Memberi sepenuh perhatian apabila ku dia yang baru berada dgnku. Dan aku harus menjaga yang baru dgn sebaik yang mungkin!
Dan kepada tepon aku yg lama, aku sgt berterimakasih di atas jasanya padaku.. Nak wat canner, umur dia xpanjang.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Forum perdana hal ehwal Islam!! 27/06/2009




Tajuk:Kasihmu ibu asas kebahagiaan

Kata ustazah Syarifah Noorhayati, bilamana seseorang besedia untuk berkahwin, dia sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami, isteri dan seterusnya ibu bapa.
Mereka sudah sanggup untuk tranformkan diri mereka daripada hidup membujang kepada kehidupan yang dinamakan alam rumah tangga. Bagaimana persediaan kita semua?? masing-masing ada keinginan untuk berkahwin. Tetapi, sejauh mana mereka besedia untuk memikul tanggungjawab??

Maka, kita sebagai ibu bapa seharusnya sentiasa mendoakan kebahagiaan rumah tangga terutamanya anak-anak. Antara doa yang dimakbulkan Allah S.W.T adalah:-
a) Doa orang musafir
b) Doa Al-Mazlum(org yang dizalimi)
c) Doa Al-Walidu(doa kedua ibu bapa)

Oleh itu, jangan sesekali mengucapkan perkataan yang tidak baik kepada anak-anak.

Yang ke-2. Ibu bapa seharusnya menunjukkan contoh teladan yang baik dihadapan anak-anak.
Kita boleh lihat banyak remaja pada hari ini rosak akhlak. Kerana apa?
Kerana, mereka yang ingin berkahwin tidak pernah memperbetulkan akhlak mereka terlebih dahulu sebelum berkahwin. Dan sy sangat bersetuju dengan ustaz yang mengatakan " anak-anak dilahirkan fitrah, ibu bapalah yang mencorakkan anak-anak tersebut samada Nasrani, Yahudi ataupun Islam", memetik ayat daripada Al-Quran.


Ibu bapa juga haruslah menggunakan pendekatan yang bagus dalam mendidik anak-anak. Contoh diberikan oleh Ustaz, sy xingat nama 2 org ustaz lagi sbb exited jumpa ustazah Noorhayati.heh!


Kata Ustaz tu, ayah letak gelas kat tngah2. Anak balik x nmpk gelas n terlnggar. Ayah boleh cakap kat anak.Apa xtengok? Buta ke? Then giliran anak duk kat tmpat ayah. Ayah pulak yg tersepak gelas, Ayah boleh cakap."Apa, letak gelas kat tngah2!Xreti nk duduk kat tepi sikit ker? So, apa perasaan anak pada waktu itu. Jangan sesekali melayan anak seperti itu. Anak walau diam, ada juga perasaan marah kat dalam. So, ayah mesti tau kedududkannya. Even dia ayah, tp sekali-sekala tunjukkan rasa maaf kepada anak-anak.InsyaAllah anak-anak akan rasa hormat kpd ayahnya.


Dan kita sebagai anak-anak, Akulah tu! Kenalah selalu menghormati mak ayah. jenguk-jenguk mak ayah kat kampung1 Sampai tang ni, terasa cam kena jer kat atas kepala nim ha!
Dah liat sngat nk balik kg! Alasan xcukup duit, xtau nk bg apa kat mak ayah. hehe..
Betul jugak apa yag dikata tu.. Dah mmg realiti mcmtu.. Kang dah terkena atas batang idung sndiri!Adush. Lpas nim. kena cari keje kat kg la...Boleh jenguk mak selalu.huuuu.Tp...Ade tp lagi tu..!


Kita sebagai anak-anak juga haruslah Berdoa mak ayah, mintak ampun selalu, tunaikan amanah serta hubungkan silaturahim sesama org2 yg pernah ade kaitan ngan mak ayah. Jgn mak ayah dah xder, xderlah muka kita kat kg tuh! kang kes naye gak tu..Dah jadi cam kacang lupakan kulit. Araplah aku x jdi camtuh!
Ada lak, mak ayah kena tepon mintakl duit ngan anak-anak.Tu dikira okay lagi..Ade yg lagi teruk!Mak tepon, buleh lak dia tnya, mak ade RM 10? Haa.? janganlah jadi anak yg camtu.. Berdosa besar seorang anak membiarkan mak ayah hidup dalam papa kedana dan kemiskinan.


Itulah antara2 antara yg dapat aku tuliskan!This is very important utk org yg akan mndirikan rumahtangga dan yg still ade mak ayah.Hargailah mereka selagi ade hayat.

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Jauhilah Kemiskinan!


Rasulullah S.A.W pernah bersabda "Kemiskinan itu hampir-hampir membawa kekufuran". Orang muslim yang berjaya di dunia dan akhirat adalah orang yang lebih teguh ekonomi untuk kepentingan diri dan memberi sumbagan kepada masyarakat, bahkan ibadat rukun agama seperti zakat, haji, dan lain-lain kebajikan am tidak boleh ditunaikan tanpa mempunyai wang ringgit, cuma caranya hendaklah menepati syarat.



Oleh itu, janganlah membiarkan diri kita dibelenggu kemiskinan. Berusahalah ke arah yang lebih baik kerana kemiskinan boleh membawa kepada kekufuran. kemiskinan juga membawa kepada perpecahan. Bersederhanalah dalam hidupmu.

Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Khas utkmu.....Dr seorg wanita..utk bakal suaminya

Assalammualaikum wrt wbt.
Buatmu,
Bakal suamiku.


Kehadiran seorang lelaki yang menuntut sesuatu yang aku jaga rapi selama ini semata-mata buatmu. Itulah hatiku dan cintaku, membuatkan aku tersedar dari lenaku yang panjang.


Aku telah dididik ibu semenjak kecil agar menjaga maruah dan mahkota diriku kerana Allah telah menetapkannya untuk suamiku, iaitulah dirimu suatu hari nanti. Kata ibu, tanggungjawab ibubapa terhadap anak perempuan ialah menjaga dan mendidiknya sehingga seorang lelaki mengambil alih tanggungjawab itu dari mereka. Sepanjang umurku ini.


Aku harus menutup pintu hatiku daripada mana-mana lelaki kerana aku tidak mahu membelakangimu. Aku perlu menghalang diriku dari mengenali mana-mana lelaki kerana aku tidak mahu mengenali lelaki lain selainmu, apatah lagi memahami mereka. Kerana itulah aku sedaya kudrat yang lemah ini membatasi pergaulanku dengan bukan mahramku. Aku sering sahaja berasa tidak selamat diperhatikan lelaki. Bukanlah aku menyangka buruk terhadap mereka, tetapi lebih baik aku berjaga-jaga kerana contoh banyak di depan mata. Apabila terpaksa berurusan dengan mereka, akan aku buat ‘expressionles face’ dan ‘cool’. Akan aku palingkan wajahku daripada lelaki yang asyik merenungku ataupun cuba menegurku. Aku seboleh-bolehnya melarikan pandanganku daripada ajnabi kerana pesan Sayyidatina ‘Aisyah R.A ;
“sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan dipandang”


Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa guna aku menjadi idaman ramai lelaki sedangkan aku hanya boleh menjadi milikmu seorang. Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang boleh dimiliki sesuka hati. Aku juga tidak mahu menjadi punca kejatuhan seseorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat kuberikan.


Bagaimana akan aku jawab di hadapan Allah kelak andai disoal?
Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?
Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki kelemahan dan menghias peribadiku kerana itulah yang dituntut Allah. Kalau aku inginkan lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik.


Tidak dapat aku nafikan, sebagai remaja aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun, setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahawa aku perlu menjaga perasaan itu kerana ia semata-mata untukmu. Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi lebihan lelaki lain. Lelaki itu berhak mendapat kasih yang tulen, bukan yang telah dibahagi-bahagikan.


Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanya sebutir pasir yang wujud di mana-mana. Tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain, dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli syurga, memimpinku ke arah tuju yang satu. Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf A.S yang mampu mendebarkan jutaan gadis untuk membuatku terpikat. Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, jua hatimu kali pertama kita berpandangan. Itu janji Allah. Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan kau zahirkan perasaanmu itu kepadaku kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk berbuat begitu. Juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara’. Aku takut perlakuanmu itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak. Permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yang diinfak seluruhnya pada mencari redha Ilahi.


Aku akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi tiang seri ataupun sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur pada Ilahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku untuk berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu. Akan aku kesat darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itulah impianku. Aku pasti berendam airmata darah andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu padaku. Bukan itu yang aku impikan. Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu. Kerana dengan mencintai Allah kau akan mencintaiku kerana-Nya. Cinta itu lebih abadi dari cinta insan biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.


Aku juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia. Cukup sekadar berwasatiah dalam segala..Cukup keperluan keluarga kita..dan keluarga ibu bapa kita. Itu sudah puas bagiku..Apa guna kau menimbun harta untuk kemudahanku sekiranya harta itu membuatkan kau lupa pada tanggungjawabmu terhadap agamamu. Aku tidak akan sekali-kali bahagia melihatmu begitu. Biarlah kita hidup di bawah jaminan Allah sepenuhnya. Itu lebih bermakna bagiku.

Dariku,
Bakal isterimu
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

23/06/2009(Sets)

Tonite balik dalam pukul 10.00 mb.........
sambung keje smpai, pastu makn, solat mghrib. Lepas tu.. smbung keje...smntara tunggu pukul 9mlm.
siap je terus g tngkt 16.
ambk attndance..
Solve kan soklan bdak2 yg last week. hurmm,budak-budak agak kurang memuaskan. Mb, sbb rasa nk main2 tu lbh tinggi drpda rasa nk studi kot. Sdgkn yg bg soklan suruh wat last week pon langsung xtngok. huhu. Sabar jelah.

Bila ditanya, diorg suruh terangkn balik. Harap2 diorg fahm kali ni..

Bila tiba chapter sets. penin2 gak diorg nk phm. Yelah nk lukis gmbrjh venn tu.. Soklan klo xphm btl2 mn boleh jwb.

Bnda2 yg kna fhm..
ape universal sets
union
intersection
Venn Diagram
Faham yg ni bolehla jwb soklan!

Act, bnda pnting diorg kna tngok b4 jwb soklan
1)yg dalam kurungan
2)pastu yg bukan (p')
3)pastu baru syarat.
Baru boleh lorek dgn betul.
Contoh:
p union q intersection(s Union p')
Mean cari p'
s union p'
p union q
intersection (s union p')

hu... pkul 10.15 baru hbis class. Nasib baik dah ade yg menunggu. Time kasih byk2 sbb sudi hntar smpai rmah. Ni, baru first. Akan dtg klo xkbrtn, kna "tolong" hntr lagi.hehe..
Sampai2 umah, buat bnda tu sikit, bnda ni sket. Dah pukul 2.huhu..

Esoknya , bngun lmbat. sbb xterjaga. sape suruh! Anyway, ampai opis tetap awl.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Kursus pra-perkahwinan-13 hngga 14 Jun 2009

Pengurusan sumber keluarga
Oleh Ustaz Loqman

Perkara yang mesti dibincangkan selalu.
A)Punca sumber-Adakah sumber itu datang dari punca yang halal atau haram
B)Belanja sumber-Bagaimana membeli barang2 untuk rumah(seperti kereta, mesin basuh, peti sejuk).Untuk menjimatkan duit, mesti beli secara borong.
C)Intensif/Simpan sumber- Kena ada simpana tiap-tiap bulan.Contohnya Tabung Haji, Takaful dll.

Sebagai persediaan untuk berkahwin, jangan sesekali berhutang.

Akhlak Islamiyyah dan hubungan keluarga
oleh Ustaz Ajib

Untuk mengekalkan keluarga Sakinah
Perlu ada 4 perkara:
Loving
Caring
Sharing
Giving
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Lagu Kekasihku Diambil Orang

Ingatlah!
Mungkin Allah temukan kamu dgn yang lebih baik.
Jangan sesekali disesalkan.
yang berlalu,biar berlalu,
pesanan kpda sesiapa yg seperti di bawah!

Kalaulah benar rasa sayang, doakan kebahagiaan.
InsyaAllah..kita juga bahagia.
..................................................................

Biarlah aku luah segala
Pahit getir yang kupendamkan
Semoga terkikis sayang
Sengsaraku keranamu

Dahulu pernah engkau berjanji
Kan setia ke akhir hayat
Kita merancang bina mahligai
Atas dasar cinta suci

Dari hari ke hari
Semakin sayang padamu
Apa saja yang kau mahu aku turutkan
Kau pinta kujujur selalu
Dan setia bersamamu
Walaupun ada kala hatiku kau guris

Sedangkan aku menunggu hari yang paling bahagia
Kau pula merubahkan fikiran
Mudahnya kau memutuskan hubungan
Sedangkan kau belum tunaikan impian kita

Hari ini kau gembira
Mungkin esok kau berduka
Kuberserah pada Tuhan
Menentukannnya

Dahulu pernah engkau berjanji
Kan setia hingga ke akhir hayat
Kita merancang bina mahligai
Atas dasar cinta suci
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

16/06/2009

Ajar bebudak
Quadratic expression and Equations
So far, okaylah. Boleh tahan.Best jugak ajar bebudak nim, coz diorang dngar cakap.
kol 10.30 gak baru balik umah.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Ada jugak betulnya......

Cinta tidak boleh dipaksa dan cinta bukan datang dengan sekelip mata. Cinta bagaikan bintang di langit sana. Terlalu banyak yang bercahaya indah tetapi cuma satu yang akan jadi igauan pemujanya.

Peraturan cinta menyatakan yang kita boleh mencintai sesiapa saja. Kenapa? Kerana cinta itu adalah hak kita. Tak ada orang yang boleh membunuh cinta yang tumbuh walaupun oleh orang yang kita cintai itu! Itu peraturan pertama bercinta!

Cinta hanya satu perasaan. Jika diupam rasa, sarat emosi, maka bersemi, mekar dan rendanglah ia. Tetapi, jika diabaikan, dibiarkan, pasti akan layu dan kekeringan. Cinta tidak lebih hanya satu perasaan. Jika salah kendali, bisa jadi penyakit.

Tuhan tahu rasa hati kita. Tuhan dengar keluhan kita. Kalau kita tak lupa dia, dia tak lupa kita. Di tangan dia ada ‘kunci’. Dan, kita ada pilihan sama ada mahu dapatkan kunci itu atau tidak.

Kadang-kadang, kita terlepas pandang bahawa Allah mengatur segala-galanya. Mungkin Dia mahu kita bertemu orang lain, yang lebih baik untuk kita dan memberikan orang yang lebih baik kepada orang yang kita cintai.

Rasa terikat, terlalu sayang dan terlalu benci, akan buat jiwa merana.

Dalam hidup ini, tidak semua yang kita ingini akan kita dapat malah kadangkala kita terpaksa berkorban hati dan perasaan. Apalagi bila melibatkan perasaan orang lain.

Kadang-kadang Tuhan turunkan petir dan kilat, kita menangis mencari di mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Tuhan hendak beri kita pelangi.

Terkadang, kita tidak dapat apa yang kita impikan. Lalu, kita menyalahkan takdir kerana terlalu kecewa. Sedangkan, kita tidak sedar, apa yang kita perolehi adalah lebih baik dari apa yang kita harapkan.

Sungguh benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya. Tetapi sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu apa yang belum kita miliki sampai kita mendapatkannya.

Benarkah bahawa percintaan itu sesuatu yang indah? Benarkah setiap pencinta akan terus mengingati kekasihnya walaupun kekasih itu tidak ada buat menemaninya setiap waktu ?

Dan benarlah kata orang itu cinta itu buta. Cinta itu tidak memerlukan cahaya matahari untuk menyuluh jalan sang pencinta itu walaupun jalan itu amat sukar dan berliku. Cahaya hati dan perasaan sudah cukup untuk menerangi segalanya.
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

Si comel


Betapa, gembiranya si Puteh mendapat seeekor anak, iaitu Si Comel. Kasihnya ibu membawa ke syurga. Begitulah , dalamnya kasih Si Puteh terhadap Si Comel. Bila tidur, dipeluk erat Si Comel agar lena dalam pelukannya.Seolah-olah esok tak ada lagi. Seolah-olah esok dia akan berpisah dgn Si Comel buat selama-lamanya.
Dan aku dapat merasakan betapa berharganya seorang anak kepada ibunya. Bila kudukung Si Comel, kurasakan satu persaan yang tak dapat kugambarkan. Rasa sayang menyelinap dalam hatiku. Mungkin itulah perasaan Si Puteh apabila memeluk anak kesayangannya.
Bagaimana pula dgn manusia? Yang sesuka hati membuang anak yang tidak berdosa..Tidak ada sekelumit sayang kah pada anak yang dikandung selama 9 bulan. Sedang kan Si puteh seekor binatang tahu untuk menyayangi. Kemana perginya sikap seorang manusia. Lebih kejam drpda binatang.
Anak dibuang kononnya nak menutup malu…Habis masa nak buat, x fikir malu ke? Kita dididik oleh seorang yang juga bernama ibu. Tidak sayangkah kita pada ibu bapa. Penatnya mereka menjaga kita dr kecil sampai dewasa. Bila dah dewasa, senang2 je kita menconteng arang ke muka mereka. Perangai ntah apa2.Tidak ada maruahkah kita sbg seorang muslim? Cuba fikirkan! Bagaimana mereka yang tak muslim ingin mencontohi kita kalau perangai, tingkah laku, gaya hidup, kita saling tak tumpah seperti mereka.
Fikirkanlah!sedangkan binatang yang tidak diberi akal pun tahu sayang-menyayangi. Bagaimana pula dgn kita?Adakah kita lebih teruk dr seekor binatang?
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer