Alunan zikir indah

Di Bawah SATU cahaya..



WHICH STARTED HERE!!~~LETS SEE!!~~

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah S.W.T, Tuhan sekalian alam.
Just Play it!

Andaiku pergi

KeredhaanMu..|||
Damba KasihMu|||

Setiap detik nafasku, sentiasa bersamamu, wahai bidadaraku,
suami yang ku kasihi.Ku mencintaimu kerana kamu
melabuhkan cintamu pada-Nya.

Hebatkah kita berbanding seorang ibu??

Seorang ibu adalah orang yang wajib kita taati dan hormati...Bila sahabat bertanya kepada Nabi Muhammad S.A.W.Terlalu banyak orang yang perlu aku hormati. Diantara yang banyak itu, siapakah yang paling aku wajib hormati..
Maka Nabi Muhammad S.A.W menjawab, "Ibu". Sahabat bertanya lagi.."Selepas ibu siapakah yang perlu aku hormati..?" Nabi menjawab, "ibu..." Kali ketiga, Sahabat bertanya lagi "selepas itu, siapakah yang wajib aku hormati?".."ibu". Dan soalan yang keempat sahabat bertanya lagi.."Selepas itu, siapakah yang perlu aku hormati?" Nabi mnjawab "ayahmu.."
Betapa tingginya nilai seorg ibu di mata Nabi kita.

Itu seorang nabi, apatah lagi kita yang sekadar insan biasa...kan??
Kita boleh lihat kisah yang tersohor pada zaman nabi dahulu iaitu kisah bilamana seorang ibu terasa hati dgn anaknya.



Al-Qamah adalah seorang anak yang sangat taat pada agama. Asyik dengan amal ibadatnya.Solat, puasa mmg adalah amalannya.. Dia pula tidak pernah menderhaka kpada ibunya. Namun, manusia selalu khilaf dalam perbuatannya. Tanpa disedari.. Dia telah membuat ibunya terasa hati.. Disaat kematiannya, dia tidak boleh mengucapkan dua kalimah syahadah. Walhal itulah ucapan sehariannya, didalam kehidupannya. Semua sahabat sangat pelik dgn kejadian itu..Nabi menyuruh ibu Al-Qamah berjumpa dgnnya.. Apabila nabi bertanya, tahulah nabi bahawa ibu Al-Qamah terasa hati dgn Al-Qamah. Menurut ibunya, Al-Qamah telah melebihkan isteri berbanding dirinya. Maka dia tidak ingin mengampunkan Al-Qamah.

Melihat keadaan yang demikian, Nabi berkata baik kita bakar sahaja Al-Qamah.Daripada dia dibakar di akhirat nanti biarlah dia dibakar didunia lagi...setelah mndengar demikian, ibu Al-Qamah terus mengampunkan Al-Qamah. Sebaik saja kata ampun diucapkan, Al-Qamah terus dapat mengucapkan dua kalimah berharga itu..


Dan satu lagi kisah si Juraisy..



Juraisy juga seorang yang kuat amal ibadatnya.Disebabkan keasyikannya dalam membuat ibadat, dia tdak mengendahkan sahutan ibunya..Walhal dia hanya membuat solat sunat. Jika kita membuat solat sunat, kita boleh membatalkan solat sunat dan mengutamakan sahutan ibu.. Begitulah tingginya nilai seorg ibu..Disebabkan marah, ibu Juraisy berkata suatu hari nanti Juraisy akan diuji. Seperti yang dikehendaki ibunya, Juraisy telah didatangi oleh seorg pelacur yang mngandung.. Pelacur itu, mngatakan bahawa itu adalah anaknya Si Juraisy..Apa yang boleh dibuat, apabila seorang yang kuat beribadat dituduh sedemikian rupa.Hebatnya ujian ke atas Juraisy..Namun, Allah ingin menunjukkan kbnaran. Dijadikan bayi kecil yang baru dilahirkan itu bercakap. Memberitahu kebenaran bahawa, Bukan Juraisy bapanya, Tetapi org lain. Terselamatlah Juraisy drpada tuduhan itu....


Begitulah 2 kisah menunjukkan betapa, kita seorang anak perlu berhati2 dalam menjaga hati ibu.Jangan sesekali membuat ibu terasa hati apatah lagi menderhaka..Ingatlah!Dosa kepada seorang ibu terus dibayar "cash" di dunia ini.. Balasannya tidak bertangguh lagi..Dan seandainya tiada restu dari insan bernama ibu, hidup kta tdak diberkati..

Ustaz Ahmad Syukri Yusoff-tv9
Nak kata apa2. Tulislah kat bawah tu yer

No comments: